Sund aftensmad

Sådan kommer du i gang med at spise sundt

Har du som nytårsforsæt at spise sundere? Overgangen til et nyt år er for mange forbundet med ambitionen om en sundere livsstil. Desværre oplever mange, at det kan være svært at overholde, når først hverdagen går sin gang. Men bare rolig! Her får du fire tips til, hvordan du kommer i gang med at spise sundt.

1. Vær realistisk

Når du begynder at gøre dig tanker om, hvordan du vil spise sundere, er det først og fremmest vigtigt at være realistisk. Tag et kritisk blik på din nuværende kost og prøv at identificere nogle forbedringsområder? Har du svært ved at holde dig fra de søde sager i hverdagen? Ender du ofte med at spise fast food, fordi du ingen overskud har efter en lang arbejdsdag? Eller halter det måske med at få nok med grønt på tallerkenen? Når du har sporet dig ind på dine usunde vaner, er det nemmere at lægge en realistisk plan for, hvordan du kan komme i gang med at spise sundt. Hvis du for eksempel er glad for kød, nytter det formentligt ikke noget at omlægge din kost, så du udelukkende får vegetariske retter. Hvis du nyder at spise søde sager i weekenden, nytter det formentligt heller ikke noget helt at udelukke søde sager alle ugens dage. Vær realistisk i forhold til dine madvaner, og læg en plan, der passer til dine ønsker og behov. På den måde vil du få meget større glæde af en sundere kost.

2. Spis sunde snacks

Sunde snacks eller mellemmåltider er en effektiv måde at undgå usunde fristelser i hverdagen. De fleste af os kender udmærket til den fristelse, der opstår sidst på eftermiddagen, når man er kommet hjem fra arbejde. Her kan det nogle gange godt være svært at modstå fristelsen til lidt søde sager. Hvis du gerne vil spise mere sundt, kan du skifte de søde sager ud med frisk frugt og grønt. Prøv for eksempel at lave smoothies lavet med valgfrit frugt og grønt, for eksempel banan, æble, bær og avocado. Smoothies smager forrygende godt, og så er det en god måde at bruge de frugter og de grøntsager, som de alligevel har liggende derhjemme i køleskabet. Du kan også hurtigt lave en lækker frugtsalat i glas eller skære lidt frugt og grønt i skiver.

Sunde snacks

3. Lav en sund madplan

Vil du undgå fast food eller de usunde fristelser, der venter nede i dagligvarebutikken, anbefaler vi at sammensætte en sund madplan. På den måde kan du planlægge din ugemenu forud, så du er sikker på at få sunde, nærende og velsmagende retter hele ugen. Sund mad behøver absolut ikke være lig med intetsigende salater uden knas og smag. Faktisk er der uendeligt mange sunde retter, som bare venter på at blive opdaget af dig. Hvis du mangler inspiration til sunde retter, får du nogle bud på lækre sunde retter:

Vil du have mere inspiration til sund aftensmad? Gå på opdagelse i vores store opskriftsunivers, hvor du finder oceaner af lækre sunde retter. Perfekt til dig, der gerne vil have sund aftensmad uden at gå på kompromis med den gode smag.

Få mere inspiration
Sund aftensmad

4. Sund aftensmad leveret til døren

Det skal være ret nemt at leve sundt. Med en måltidskasse kan du slippe for både indkøb og tidskrævende planlægning og i stedet nyde at få sunde og velsmagende retter leveret til døren. Alle vores retter er ernæringsberegnet, og hver uge har du frit valg mellem en masse lækre og sunde retter. Lad os gøre det hårde arbejde for dig, og nyd de mange fordele ved at få sund og velsmagende aftensmad leveret lige til døren. Det er RetNemt!

Hverdagen er fuld af aktiviteter og pligter fra morgen til aften. Med en måltidskasse bliver det ikke meget nemmere at servere sund og velsmagende aftensmad for hele familien. Vi leverer lige til døren, så du blot skal tilberede og nyde maden sammen med familien. Det er RetNemt!

Prøv en måltidskasse nu