Vegetarmåltid

Fem tips til at lave hurtig, vegetarisk mad

At spise vegetarisk er godt for både helbredet og miljøet, men spiser du kun vegetarisk, er det vigtigt at sørge for, at du får alle de vitaminer, som kroppen har brug for. Men det behøver på ingen måde være besværligt at lave god, vegetarisk mad, der indeholder den rette næring!

Her kommer fem tips til hurtig, vegetarisk aftensmad.

1. Lækker linsebolognese

Den klassiske spaghetti bolognese er et hit i de fleste hjem, men den kan sagtens laves vegetarisk i form af en spaghetti linse bolognese.

Sammen med en fyldig tomatsauce bliver linserne en perfekt erstatning for hakket kød og smager lige så godt.

Lasagne er også en ret, der fungerer fantastisk godt i vegetarisk form. Lav enten en klassisk lasagne med linsebolognese og bechamelsauce eller en variant med spinat, der sammen med ricotta, creme fraiche eller fetaost bliver rigtig velsmagende.

Linsebolognese

2. De alsidige kikærter

Kikærter er en råvare med mange anvendelsesmuligheder, når du vil lave hurtig vegetarmad.

Steg dem med salt og chili og du har et tilbehør der passer til det meste. En cremet hummus med tahin, citron og hvidløg er et fremragende fyld i en wrap, dip og sandwich toppings og kikærter er også gode at have som hovedingrediens i gryderetter eller velsmagende bøffer.

Glem ikke at gemme spaden, hvis du bruger kikærter på dåse. Kikærtespatel er en spændende ingrediens med lignende anvendelser som æg og kan dermed bruges i alt fra marengs til pandekager.

Kikærter

3. Salat eller wrap

Salater er ofte et friskt supplement til et måltid, men kan også gøres mere nærende og i stedet blive en hovedret.

Med mange forskellige grøntsager og noget protein i form af for eksempel bønner eller ost er salaten sammen med bulgur eller quinoa både mættende og velsmagende.

Med en velsmagende dressing af for eksempel sennep og honning og en sprød topping som nødder, frø eller brødcroutoner kan salaten tages til et nyt niveau.

En anden hurtiglavet vegetarret er den klassiske pastasalat, som kan fyldes med det meste – rå og stegte grøntsager, ost, pesto og bønner.

Nogle gange kan en wrap føles mere luksuriøs og nærende end en salat. Fyld et tortillabrød med valgfrie ingredienser og top med en sjat hummus – perfekt til madpakken eller picnic.

Alternativt kan du lade dig inspirere af en af vores mest populære vegetarretter - den dekorative rødbede-bagel med grillost herover. Det er en vinder hver gang!

4. Rodfrugter i ovn

Mad tilberedt i ovnen føles altid lidt ekstra festlig. En hurtig, vegetarisk aftensmad, der gør sig ekstra godt i ovnen, er rodfrugter. Skær kartofler, gulerødder, majroer, rødbeder eller bare din favorit i rimelig store stykker, hæld rigeligt olie og krydderier i og skub ind i ovnen.

Top med fx hummus eller tsatsiki. Især rødbeder gifter sig godt med honning og gedeost, og en fetaostcreme med creme fraiche og hvidløg er kølende og god til både kartofler og gulerødder.

At lave vegetarmad i ovnen er også taknemmeligt, da det i høj grad ordner sig selv, og man får tid til andre ting.

5. Suppe i alle afskygninger

En hurtig-tilberedt ret, der ofte gør sig bedst vegetarisk, er suppen, som kan varieres på mange måder. Forestil dig en dampende skål med svampesuppe med timianduft, en farverig grøn ærtesuppe eller en varm gulerodssuppe.

Suppe i alle afskygninger
Bønne- og linsesupper er også gode vegetariske alternativer med højt proteinindhold.

Sammen med en oste- eller hummussandwich er suppen den perfekte middag på en mørk og regnfuld aften.

Derudover er suppen nem at fryse og egner sig godt til storstilet madlavning. For at gøre suppen både mere nærende og fyldigere kan du have blandede hvide bønner. Det hæver også proteinindholdet i suppen.

Hvis du savner inspiration til din madplan, kan vores vegetariske måltidskasse måske hjælpe dig på vej.

Klik på linket herunder og se ugens menu.

Se vores vegetarretter