retnemts første år
Her kan du få et indblik i tilblivelsen og udviklingen af vores virksomhed.

fra tanke til handling

1600 timer – det er et helt arbejdsår. Men det er også al den fritid 2 personer i 2 år skulle bruge på at gøre idéen om god og nem aftensmad leveret til døren til virkelighed. Det lyder ikke ret nemt – og det var det heller ikke, men det var ret spændende. I sommeren 2003 beskrev vi idéen. Grundidéen var simpelthen at løse det daglige problem ’hvad skal vi spise i aften’ på en måde så pasta med kødsovs og pizza-takeaway ikke bliver løsningen helt så mange gange om ugen. Og ikke mindst få de mange gode opskrifter vi præsenteres for alle vegne med på middagsbordet hos rigtig mange.

Men kan man så bygge en forretning på det? Vi analyserede marked, konkurrenter, trends og meget mere for at kunne vurdere potentialet og skærpe konceptet. Hjemmearbejdet var nyttigt og vi besluttede derpå at gå videre med idéen og fandt hurtigt ud af at vi skulle være flere om værket.

Og hvem er vi så? Klaus Toft var markedschef hos Danske Slagterier. Og havde mere end 20 års erfaring med udvikling og salg af fødevarer bl.a. fra Carlsberg og Arla. Hos Danske Slagterier stod Klaus Toft bl.a. bag udgivelserne og markedsføringen af opskrifthæfterne ”Femten nemme”, ”Femten stærke” osv. Medstifter Bjarne Marell, havde 7 års erfaring med udvikling af e-handel. Bjarne Marell arbejdede på det tidspunkt hos Zitech Computer. Begge har en handelshøjskoleuddannelse bag sig. Netop kompetencen inden for e-handel var nødvendig for RetNemt.dk, men den besad Klaus ikke selv.

For Klaus var det den gode idé, der fik drømmen om egen virksomhed til at spire. Sådan var det ikke for Bjarne: ”Jeg har altid vidst, at jeg ville være iværksætter, så det var mere et spørgsmål om hvornår”, fortæller han. Og pludselig bød muligheden sig, da Bjarnes kone i foråret 2004 kom hjem og fortalte, at Klaus ledte efter en partner.

”Jeg havde besluttet, at jeg skulle have en partner, der havde de kompetencer, jeg ikke havde, blandt andet viden om e-handel, da en vigtig del af konceptet skulle være, at man kunne bestille måltidskasserne over nettet,” fortæller Klaus. Bjarne tog kontakt til Klaus og efter et par møder fandt de ud af, at de ville være et godt match. ”Vi havde blandt andet en risikovillighed, der matchede godt,” fortæller Klaus.

De vigtigste milepæle

Det er ret svært at pege på de ting, der har gjort en forskel. For der sker så meget i så rivende et tempo, når man skal udvikle forretningen fra nulpunktet til millionomsætning.

Var det da vi var så heldige at leje lokaler i Kvistgård og der overtage komplet kølerum, pakkeriudstyr og kontormøbler? Eller var det da hjemmesiden efter 1 års udviklings tid tonede frem på computerskærmen første gang? Eller da vi ansatte Poul, vores første medarbejder i pakkeriet. Eller var det da 2 business angels troede så meget på os og virksomheden, at de valgte at skyde penge ind til at booste væksten? Eller da vi for første gang skulle pakke 1000 måltidskasser på en uge? Eller da vi efter 2½ år for første gang fik overskud i regnskabet? Eller da vi flyttede virksomheden til Helsingør i større lokaler? Eller da vi fik en elite-smiley?

Tja.. vi tror nu snarere at de mange gode input og ideer vi fra dag 1 har fået fra vores kunder og som har bidraget til de ting vi har udviklet over årene har været de vigtigste. Som fx lanceringen af en ugentlig øko-ret, tilføjelsen af retter med hakket kød og fisk (ja, det havde vi faktisk ikke i starten) og større portioner (ja, så meget som kravet til sundheden nu tillader ;-). Ja også vores prisbillige FamilieRet blev til på kundeopfordringer ligesom den børnevenlige gjorde det. Listen over ændringer og forbedringer baseret på kundeønsker er faktisk alenlang – og her er måske forklaringen på at vi kom stærkt igennem finanskrisen. Så vi skylder bestemt vore kunder tak for deres mange konstruktive og positive henvendelser.

Sådan bliver en måltidskasse til

En måltidskasse fra RetNemt skal i sagens natur være ret nem for kunden. Det gør vi os meget umage for. Indkøbet til en måltidskasse starter faktisk helt op til 8 uger inden den leveres til kunden. Da varsler vi nemlig mange af vores nøje udvalgte leverandører om hvilke ingredienser og råvarer vi skal bruge.

Langtidsholdbare ingredienser ankommer typisk i ugen før pakningen, mens de fleste ferskvarer ankommer samme dag som pakningen foregår. Og ved ankomsten kontrolleres temperatur, antal og kvalitet. Krydderurter, gulerødder, peanuts og mange andre ting portioneres og pakkes i poser, pakkelister udfyldes og printes, opskrifter trykkes og foldes osv.

Først ved 12-tiden på pakkedagen er alle varer ankommet og klargjort og de mange forskellige ingredienser kan lægges i kasserne. Og det går stærkt – for det skal det, når pakkerne skal være klar til afgang med transitlastbil til diverse terminaler kl. 18.30. En trænet medarbejderstab sørger for at ingen ingredienser glemmes og at dårlige løg, squash og andet grønt undervejs i færdigvarepakningen kasseres.

Erfarne medarbejdere i kundeservice sørger for at hjælpe med spørgsmål, ændringer og mange andre gøremål som sikrer at vores kunder får en god og ret nem oplevelse hele vejen igennem.

Nye retter i massevis

Variation i menuen kræver løbende udvikling af nye retter. Gennem tiden har vi haft over 700 retter under udvikling. Ca. 600 retter har klaret ’cuttet’ og er kommet på menuen. De bedste kommer på menuen igen – i pagt med mange kunders ønske om at få dem igen. Men konstant har vi nye retter under udvikling.

Processen er lang. Det starter med opsamling på kundeønsker og identifikation af suppleringsbehov. Herpå drøftes opgaven med en af vore opskriftudviklere, som er selvstændige madskribenter, og udviklingen går i gang. Når madskribenten kommer med sit idéoplæg ser vi på om vi kan skaffe de nye og spændende ingredienser.

Herefter kan madskribenten færdigudvikle, afprøve, næringsværdiberegne og skrive opskrifterne. De ’færdige’ opskrifter bliver herpå afprøvet i private køkkener hos vores lille test panel, så der steges, koges, smages og vurderes i danske hjem over hele landet. Og pakkelister og kalkuler opstilles for hver ret. Typisk viser der sig en del behov for justeringer i opskriften og så må den lige næringsværdiberegnes igen. Først da er opskriften helt klar og så kan vi booke en professionel fotograf til at tage flotte og ærlige fotos af den færdige ret.

Det færdig resultat bliver korrekturlæst, fotos formateres og alt oploades på hjemmesiden med tilføjelse af en kort beskrivende tekst, så kunderne ved lidt mere om hvad retten byder på. På den måde tager det faktisk næsten 3 måneder at få udviklet en god, ny opskrift.

Hvad du kan vente dig fremover

Det lyder måske kedeligt, men mere af det samme er i vente! Vi vil også fremover gøre alt for at levere god mad og friske råvarer med ærlighed og pålidelighed.

Når det er sagt har vi dog en hel masse grydeklare idéer, som vi glæder os til at virkeliggøre til glæde for vores kunder. Og en hel masse andre spændende ting, som vi endnu ikke vil afsløre. Den røde tråd i al vores nyudvikling vil være NEMHED og VELSMAG med et vågent øje for sundheden.

At lytte til kundeønsker og –idéer er vigtigt (nej – altafgørende!) for den fortsatte udvikling og vi håber at du også vil være med til at fortælle os om dine ønsker.

Der er ingen form for binding!